2016-04-04 13:54:00

Svjetski dan svjesnosti o autizmu

Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava se  2. travnja nošenjem svijetlo plavih majica.  

Autizam je kompleksan razvojni poremećaj čiji je specifičan uzrok još nepoznat. Autistične osobe imaju teškoće u komunikaciji i socijalnim odnosima, te se opiru svakoj promjeni navika. Kako bi osvijestili učenike o problemima djece s autizmon u petak 1. travnja 2016. godine obukli smo plave majice i pričali s učenicima o autizmu.

Što svako dijete s autizmom želi da znate?

 

Ja sam dijete s autizmom. Ja nisam «autističan». Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu. Moja percepcija je poremećena. To znači da uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi i okusi, kretnje koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu mogu biti vrlo bolno iskustvo za mene. Molim vas razlikujte neću (ne želim) i ne mogu (nisam u mogućnosti to napraviti). Receptivni i ekspresivni jezik meni su podjednako teški. Ja razmišljam vrlo konkretno. Doslovno interpretiram jezik.  Fraze, igre riječima, dosjetke, nijanse u izgovoru i sarkazam nisu nešto što ja razumijem i molim vas nemojte ih upotrebljavati u razgovoru. Budite strpljivi s mojim ograničenim rječnikom. Meni je teško izreći što u stvari trebam/želim kada ne znam izraziti riječima ono što osjećam. Pripazite na moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost ili druge znakove koji upućuju da nešto nije u redu. Izražavanje i jezik ne idu mi baš sjajno, bolje mi ide vizualno učenje. Radije mi pokažite kako treba nešto učiniti nego da mi to pokušate objasniti riječima. Usmjerite se na ono što mogu i znam učiniti, radije nego na ono što ne mogu ili ne znam. Kao i ostala djeca, lakše mi je učiti u okruženju koje uvažava različitosti. Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s ostalom djecom u parku, no najčešće samo ne znam kako započeti razgovor ili druženje. Pokušajte utvrditi koji su «okidači» mojih emocionalnih ispada. Ti ispadi, epizode, kako god da ih želite zvati, ma kako vama užasavajuće izgledali, meni su još strašniji događaj. Zapamtite da se autizam događa meni, ne vama. Bez vaše podrške moje šanse za uspješno samostalno odrastanje su male. Uz vašu podršku, mogućnosti su veće nego što možda mislite. Vjerujte – ja sam toga vrijedan.

 

 

Uočavate li djecu s autizmom?

Ima teškoće u interakciji s drugima.

Smije se ili hihoće bez vidljiva razloga.

Malo ili nimalo kontakta očima.

Izgleda neosjetljivo na bol.

Osamljuje se; distancirano ponašanje.

Vrti predmete.

Neobično je vezano i zaokupljeno predmetima.

Upadljivo je hiperaktivno ili krajnje pasivno.

Ne može učiti na uobičajen način.

Ustraje na jednoličnosti; pruža otpor promjenama u rutinama.

Ne pokazuje strah od opasnosti.

Ustrajno se, nemaštovito igra.

Ponavlja riječi ili fraze umjesto uobičajenog govora (eholalija).

Ne želi fizički dodir (maženje).

Ne reagira na verbalne pozive; ponaša se kao gluho.

Ima teškoće u izražavanju potreba; koristi geste ili pokazuje umjesto riječi.

«Tantrumi», «ispadi bijesa» - pokazuje izrazitu uznemirenost bez vidljivog razloga.

Neujednačene vještine fine i grube motorike – ne želi «pucati loptu», ali slaže kockice.

 

Preuzeto s http://www.autizam.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=185&Itemid=103&lang=hr

 


Osnovna škola Vladimira Nazora Pazin